-
وظیفهٔ اندیشمند چیست؟
شنبه 30 فروردین 1404 06:20
مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب درباره نحوۀ آشنائیش با خیام بزرگ می گوید کودکی بودم که در نبود پدرم به کتاب رباعیات خیامش بدون اجازه دستی رساندم و وقتی خواندم که؛ زان پیش که از زمانه تابی بخوریم بر خیز ز خواب تا شرابی بخوریم کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی ما را ندهد امان که آبی بخوریم با آن سن کم، هنوز تاریخ خاص آن روز در...
-
سنایی
شنبه 23 فروردین 1404 08:01
دو بیت از قصیده حضرت سنایی، دیوانه می کند آدم را و این دو بیت همه، آنچیزیست که بشر فهیم کوشش کرده آدمی متوجه شود و در مقابل بشر مصرفگرا تلاش کرده آنرا نادیده انگارد. علم کز تو ترا بنستاند جهل از آن علم به بود صد بار کلبه ای کاندرو نخواهی ماند سال عمرت چه ده چه صد چه هزار
-
پایتخت
شنبه 16 فروردین 1404 08:58
سریالی ساخته اند بنام پایتخت، روزی که شروع شد در فصل اول خانوادهٔ کارگر ضعیفی را به تصویر کشید که در عین ضعف مالی و فرهنگی، مناعت طبع داشت، فرصت طلب و دوسویه باز و کثیف نبود، رنگ سادگی داشت و این تقابل سادگی و فرهنگ پائین با اجتماع موجبات فرح و شادی لحظه ای می شد و پس از دیدنش برای لحظاتی حس خوبی داشت و بعد هم فراموش...
-
سال ۱۴۰۴
شنبه 16 فروردین 1404 08:56
رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید وظیفه گر برسد مصرفش گل است و نبید شاید مهمترین درسی که از خواندن گرفتم این بوده است که انسان در میان دو عدم است، پس تنها اکنون و حال است که در دستان ما است و باقی همگی هیچ است و نه از ای کاش ها کاری بر می آید و نه به امیدها می بایست دل بست، آنچه در کیسه است، اگرچه سیلی نقد است از...
-
آیا سانتیمانتالیسم در کشوری که هیچ گردش تعقل و قدرت در آن وجود ندارد زیباست؟
سهشنبه 7 اسفند 1403 16:37
نوشتۀ دکتر بهزاد جعفری هرگاه به تاریخ ممالکی که در آن گردش نخبگان و عقل و یا به عبارت بهتر شایسته سالاری وجود نداشته نگاه می کنم هیچ چیز زیبایی نمیبینم، حتی اگر رأس هرمشان مدام همچون آفتاب پرست رنگ عوض کند و بخواهد جایی در بین بزرگان برای خود پیدا کند، راستش اگرچه سانتیمانتالیسم ظاهری دلفریب دارد اما نتایجش همیشه...
-
مشکل ما در ایران
چهارشنبه 24 بهمن 1403 08:08
مشکل ما در ایران خاطره سازی است، که آنهم ریشه در تاریخ، فرهنگ و نوع زیست ما دارد، عمومآ ما به دلیل سرکوب سیستماتیکی که در جامعه و خانواده می شویم و از طرفی نوشتن یادداشتهای روزانه هم در عموم ما معمول نیست یا پیوستگی بلند مدتی ندارد، آمال و آرزوهایمان را بعنوان خاطرات به یاد می آوریم و البته برخی از ما نیز با خاطره...
-
نگفتمت مرو
پنجشنبه 18 بهمن 1403 09:22
بهزاد جعفری زمانی در اینستاگرام دیدم فردی به طور اخص در مورد حافظ و باقی بزرگان آنها را متهم به سرقت ادبی می کند و البته آخرش به نوعی می خواهد بگوید از آنها ایده گرفته و آنها هم هستند، من البته با لحنی که در مورد بزرگان صحبت می شد مشکل داشتم و اصولاً در این زمینه نگاهی دارم که آن را به اختصار نوشتم و خواستم برایش...
-
میرزا ملکم خان
دوشنبه 15 بهمن 1403 15:41
بهزاد جعفری: وقتی نوشتهٔ میرزا ملکم خان را می خواندم که در باب تأسیس بانک و راه آهن التماس می کرد به ارکان نظام، که بابا می خندند به ما در فرنگ وقتی ادعای دولت داشتن می کنیم، از رنج آدمهایی که در غرب کار می کنند و یا برای مسافرت می روند و محتاج این صراف و آن صراف می شوند و آخر سر هم نوشدارو بعد از مرگ سهراب آیدشان می...
-
آرمانشهر خود تویی
یکشنبه 7 بهمن 1403 13:23
دکتر بهزاد جعفری افلاطون معتقد بود که دموکراسی سراب و فریبیست که بشر برای خودش ساخته، اصولا دموکراسی را حکومت نادانان معرفی می کرد، در اندیشهء او جامعهء آرمانی، جامعه ایست که فلاسفه در راس آن قرار می گیرندُ قانونگذار می شوند، به هر روی، برخی او را متهم به توتالیتاریسم و برخی او را به راسیسم متهم می کنند، هر چه باشد او...
-
نکاتی چند
یکشنبه 7 بهمن 1403 10:58
نوشتۀ بهزاد جعفری علامهٔ بزرگ محمد قزوینی که درود بی پایان بر ایشان باد، در نوشتن امساک داشت، او که ورز یافتهٔ مکتب نوین علمی غرب بود، می دانست در آینده ای نه چندان دور دسترسی به منابع ساده تر می شود و ای بسا مطالبی که می نویسد از ارزش خواهد افتاد اگر منابع درست و قابل اعتمادی به تعداد زیاد نداشته باشد، از این رو آنچه...
-
چه می خواستیم چه شد
پنجشنبه 4 بهمن 1403 16:02
بهزاد جعفری در رویاهایمان کوچک فکر نمی کردیم، یافتن شهرت به هر طریقی افتخار نبود و فخر فروشی تن فروشی بود. آرزوی آدمی رسیدن بجایی بود که فخر کائنات شده صاحب نفس شود. آرزوی آدمی این بود که فرزندی صحیح برای پدر و مادر و والدی اصلح برای فرزند باشد، آرزوی آدمی این بود که تن به کوتاهی ندهد، اگرچه در آن شهرت و مکنت باشد،...
-
برای ما پابرهنگان
پنجشنبه 4 بهمن 1403 14:56
بهزاد جعفری ؛ برای ما پابرهنگان هیچ نمانده جزء ایمان، شاید وقت آن رسیده است تا بقول جناب حافظ کمی عملگرا باشیم، شاید اندک آرامشی یابیم. نیست در کس کرم و وقت طرب میگذرد چاره آن است که سجاده به مِی بفروشیم
-
با پرنسیپ بودن تاوان دارد، شاید بیارزد و شاید هم نه، که می داند، شاید فقط تاریخ بتواند قضاوت کند.
دوشنبه 1 بهمن 1403 22:33
نوشتۀ دکتر بهزاد جعفری روزگاری دختری را می شناختم که با پرنسیپ بود، می توانست از یک آدم وحشی، یک انسان اهلی با اصالت بسازد، وقتی دوتایی با هم در مسافتهای طولانی قدم می زدیم، طبق اصول بدوی در ذهنم که هر نر آلفایی بدان می اندیشد و آن سیطره بر تمام موضوعات و اول بودن است. در جاهایی برای خریدهایی که به خانوادۀ او مربوط...
-
هُوَالْغَفُور
یکشنبه 30 دی 1403 14:42
هُوَالْغَفُور نوشتهٔ بهزاد جعفری خلاصه، مقدمهٔ کتاب قواعد العقاید را تمام کردم، اما در کل معضل این دوست عزیز غزالی این است که مثل تمام اندیشه ورزان دینی، خدا را مفروض بودن می کنند و بعد حالا باید برای مریدان او را اثبات کنند و خوب این سخت است، اگر مثل خود قرآن و محمد می گفتند: نمی دانیم، مسائل راحتتر می شد، چون آنوقت...
-
آیا جهان سلف سرویس است؟
شنبه 29 دی 1403 22:05
آیا جهان سلف سرویس است؟ نوشتۀ دکتر بهزاد جعفری در مورد جبر یا اختیار و اینکه زندگی کدام است، سالهاست که بحث و جدل شده، حتماً سالهای پس از این هم در میان صاحبان اندیشه بحث خواهد شد، روزی در جایی از کوچه پس کوچه های اطراف میدان انقلاب دنبال کتاب جبر یا اختیار چاپ یغما می گشتم که یکی از دوستان کتابفروشم گفت: مردم از این...
-
توقع چه داری؟
شنبه 29 دی 1403 22:02
دوستی امروز جمعه ۲۱ دی ماه یکهزار و چهارصد و سه، از من پرسید، آینده سیاسی مملکت را چگونه و مردم را چطور می بینی؟ گفتم: همانی که تا به حال بوده است، ادامه می یابد، توقع چه داری؟ بعدتر یاد خاطره ای افتادم که مهر تاییدی است بر اندیشه ای که من امروز دارم و سالهاست که به آن رسیده ام و اما داستان در تابستان سال ۲۰۰۸ رخ داد،...
-
تغییرات از راه می رسند
پنجشنبه 2 تیر 1401 08:29
نوشتهء دکتر بهزاد جعفری آیات ۶۹-۵۱ سورهء انبیاء محشرند، چشمهایم را می بندم و بصورت کاملاً سینمایی این بده بستانهایِ کلامی را در ذهنم تصویر می کنم و اصلاً در برخی جاهایش خودم را می بینم که علیهِ آدابُ سُننِ پیشینیان موضع می گیرمُ آنها را می بینم که چه محکم ستونِ سنن را گرفته اند، چه به سببِ منافعِ مادی و چه منافعِ...
-
به دنبال دموکراسی
چهارشنبه 1 تیر 1401 19:39
دنبال دموکراسی می گردیم با سطح نازلی از گفتمان و اندیشه که عموم اجتماع با اندکی تفاوت بدان دچاریم، و مدام خودمان را با ژاپن مقایسه می کنیم، ژاپن، ژاپن شد چون در آنجا همه چیز جدیست. دکتر بهزاد جعفری
-
انسانِ محصور در اعتیاد
چهارشنبه 1 تیر 1401 19:38
نوشتهء بهزاد جعفری بصورت مسلسل وار می خواهیم نمایش دهیم تکنولوژی رفاه می آورد، خیر تکنولوژی اعتیاد می آورد، می گوید محصول تکنولوژی افزودن عمر و کیفیت برتر به زندگیِ آدمیست، اما توجه نمی کنند که محدودیت زیستی آدمی از سنی شروع می شود و حال این آدمی که محدود شده را نامیرا گردانیم، خوب، که چه شود؟ و در مورد کیفیت هم دو...
-
چرا؟
سهشنبه 31 خرداد 1401 17:43
نوشتهء بهزاد جعفری نظامی بیتی دارد که مصداق بارز تشخص انسان است، یعنی سعی می کند که کلید گنجی رو به بشر بدهد، تا بشر بدان کلید بتواند در دروازهء جاودانگی رو باز کند، اون بیت در منظومه لیلی و مجنون است و می فرماید؛ کم گوی و گزیده گوی چون در تا ز اندک تو جهان شود پر برای خود من سخت بود که باور کنم رمز جاودانگی در اصالت...
-
شرف و شعور دو بال یک پرواز هدفمند و چگونگی حفظ این دو.
سهشنبه 31 خرداد 1401 17:43
نوشتهء بهزاد جعفری شرف و شعور از دو منظر محدوث می آیند؛ منظر اوّل، نان و سفره ایست که فرد از آن ارتزاق می کند چه محل این نان و چگونگی ابتیاعش کاملاً مشخص است که این موضوع اثریست فرامادی و در طی قرونی که بشر زیستن را در فرمی صاحب خرد آغازیده، در تمام سلولهای مغز او رسوخ کرده، در بشر مذهبی بشکل دین، در بشر معنویت جو،...
-
گردابی ھایل!
پنجشنبه 26 خرداد 1401 13:39
نوشتهء دکتر بھزاد جعفری شخصی پرسید: - دنیا چیست؟ - ما برای چه آمده ایم؟ - خدا چیست و اگر وجود دارد چرا اجازه می دھد ما آسیب ببینیم و آدمھا را از دست بدھیم؟ - چرا برخی از ما در روانشان آسیب زدن به دیگران وجود دارد و آیا ما باید سفید باشیم به مفھوم اینکه به دیگران محبت بکنیم و آیا باید حتی به دشمن محبت کرد و اصولاً جھان...
-
خیام و من
شنبه 21 تیر 1399 14:23
بهزاد جعفری: عجیب دلبستهء این رباعیم؛ ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست بی بادهٔ گلرنگ نمیباید زیست این سبزه که امروز تماشاگه ماست تا سبزهٔ خاک ما تماشاگه کیست چگونه وی همهء کائنات را به چالش تفکر و غم می کشد، او می داند هر جا فکر وارد شود غم همنشین آن است، غمی که سستی آور و خموده پرور نیست، غمی که مست می کند و عاشق می...
-
ایمان
سهشنبه 28 آبان 1398 00:20
ایمان در اندیشهء من بدو شکل و محصول دو نوع نحله است. در نحلهء اول ایمان از دو آبشخور ترس و نیاز آبیاری می گردد، که این شیوه، شیوهء بسیار متداولی در تاریخ بوده است. در نحلهء دوم ایمان محصول شجاعت و بی نیازیست، یعنی به اندیشه، انسان و یا مسلکی باور داریم، بدون آنکه از آن بترسیم و یا نیازمند آن باشیم، که نوع دوم البته در...
-
یادت می آید
دوشنبه 27 آبان 1398 16:36
یادت می آید، آن روزی که دست در دست هم، در امتداد خیابان قدم می زدیم، بگمانم باران می آمد و من از سفر سوغاتی شیرینی یا شکلات آورده بودم، خوب بخاطر دارم که کت چرم قهوه ایم را به تن کرده بودم و تو هم مثل همیشه شیک و خوشگل بودی، گل سرخی که گرفته بودم را بتو تقدیم کردم، یادت می آید، بگمانم زمان ایستاده بود و یا شاید من...
-
مذھب انقلابیست علیه جریان منفعل نامراد
دوشنبه 27 آبان 1398 15:52
مذھب امروزه خوار و خفیف شده و حکم سنگ تیپا خورده ای را یافته که ھر لایعقلی تیپایی را وقت و بی وقت روانه اش می کند، غافل از اینکه مذھب در طی تاریخ ھمواره انقلابی بوده علیه وضعیت اسفناک گذشته و ھمواره شروعی داشته از طبقهء فرودست و بمرور این حرکت سادهء رھایی بخش جوامع را چنان متاثر نموده که بمرور توسط اغنیای فاسد استھاله...
-
با باکرگان عقلی چه کنیم؟
دوشنبه 27 آبان 1398 15:38
این مطلب زمانی به ذهنم خطور کرد که مطلبی می خواندم در مورد اینکه بتازگی برای ازدواج برخی مردان و خانواده هایشان در موقع ازدواج از خانم مورد علاقه شان می خواهند که گواهی باکرگی از پزشکی قانونی بیاورند، می دانستم اما برای اطمینان از چرایی اینکار اندکی دقیق تر شدم، خانوادهء داماد البته نیتشان بقول قدیمیها در دست اول بودن...